In gesprek met de uitvinder van VoorElkaar.nl.

Waarom VoorElkaar.nl?

Laten we het de uitvinder "Ser Peters" van dit unieke maatschappij betrokken verzekeringsconcept zelf maar eens vragen.

Kunt u wat meer vertellen over het VoorElkaar-concept?

De afgelopen 28 jaar (iets langer zelfs) is de Actua Groep buitengewoon succesvol geweest op het gebied van verzekeren. Als je dan zo succesvol bent en je hebt mogen meegenieten van alles wat het mooie Nederland je brengt, dan is het op een gegeven moment aardig om ook voor anderen wat te gaan doen. Je kan tenslotte maar één biefstuk eten, dus als je het ook voor anderen wat plezieriger kunt maken is dat een mooi streven, maar misschien zelfs je morele plicht.

Het "VoorElkaar" concept wat wij als Actua Groep hebben ontwikkeld voorziet in een stuk premie (10%) dat wij sponsoren op vaste blijvende basis aan goede doelen. Zo staan er nu al (ongeveer) 135 "Goede" doelen standaard in ons systeem, maar je kan ook zelf individueel kiezen voor het doel dat jou raakt, dat kan een voetbalclub zijn, het plaatselijke bejaardentehuis, maar ook de voedselbank of een orkest dat recent haar subsidieregeling zag verdwijnen.

Hoe bent u op het idee gekomen?

Jaren geleden zagen wij de bui al hangen en de staatssteun aan goede doelen, cultuur, sport en spel in rap tempo verminderen bij iedere bezuinigingsronde brokkelde de sponsoring door de staat steeds verder af. Maar niet alleen gaat onze staat steeds minder bijdragen in dit soort zaken, ook geeft de werving van geld voor goede doelen zo af en toe veel (publieke) weerstand.

Hoe werkt uw systeem en hoe bekostigt u die vaste 10% aan sponsoring?

In eerste instantie zorgen wij ervoor, dat de verzekeringen "an sich" al goedkoper zijn, dan het gemiddelde van de markt. Sterker nog onze premies bevinden zich aan de onderkant van de markt en dat gaat absoluut niet ten koste van de door ons geboden verzekerings-dekking. Daarnaast hebben wij geen oude dure in jaren opgebouwde uit de hand gelopen historie.

Wij hielden ons tot voor 5 jaar niet echt bezig met de reguliere particuliere, maar met zakelijke verzekeringen en specials en hebben géén leger aan "old boys network" zitten zoals bij de grotere verzekeraars.

Kortom wij zijn – alhoewel wij uiteraard ook naar winst streven, laat dat duidelijk zijn – binnen ons streven goed en goedkoop. Ook hebben wij alle bedrijfsvormen die binnen onze branche werkzaam zijn "in eigen huis" en door er voor te zorgen, dat er géén dure dubbelfuncties zijn en de intermediaire tak niet iets doet, dat door ons assaradeurenbedrijf over wordt gedaan en wat onze eigen verzekeraar dan nog eens over moet doen, daardoor besparen we heel veel kosten en dat loont.

Daarnaast zijn wij exorbitant goed geautomatiseerd en zolang er geen schade is, komt er eigenlijk bij ons in de regel geen mens aan te pas tenzij de klanten gaan bellen en dat mag uiteraard ook. Dus per saldo kunnen wij veel goedkoper werken, dan de tussenpersoon om de hoek, die zijn zaken onderbrengt via een losstaand Assuradeurenhuis dat vervolgens de risico’s weer tekent voor diverse verzekeraars met hun eigen kostenverslindende organisatie. En die besparing, laten we deels onmiddellijk ten goede komen aan de verzekerde zelf door uiterst scherpe premies te hanteren en daarnaast kunnen we ook nog 10% (van de netto premie) op vaste basis geven aan het goede doel dat je individueel zelf kiest. Er wordt niets opgedrongen.

Je kunt nu al standaard kiezen uit een groep van 135 bekende goede doelen. Of dat nou het 'WNF' is of ‘KWF Kankerbestrijding’, het maakt ons niet uit, waar jij je lekker bij voelt, kun je gewoon aanklikken. Maar je kunt ook zelf iets nieuws creëren en zeggen het bejaardenhuis om de hoek of een plaatselijke voedselbank, als je dan maar wel met ten minste 10 gelijkgestemde deelnemers komt.

Een mens betaalt gemiddeld ten minste € 1000,- netto verzekeringspremie per jaar (exclusief zorg- en pensioenverzekeringen) aan opstal-, inboedel- reis-, autoverzekering, etc. Dat betekent, dat je dan via ons € 100,- per jaar bijdraagt aan jouw eigen goede doel ! Wetende dat de gemiddelde collectebus slechts € 60,- ophaalt, is dit dus een zeer simpele, moderne en eenvoudige wijze, waarop je het goede doel van jouw keuze kunt sponsoren, terwijl het je per saldo niks extra’s kost. Onze collega’s hebben opgebouwde kostbare historie en werken nog met premiestellingen die 30 tot 40 jaar geleden tot stand zijn gekomen in tijden, dat alles nog handmatig moest. Welnu, dat hebben wij niet en dus niet nodig en geven we terug aan de goede doelen van eigen keuze van de individuele verzekerde.

Waarom doet u dit?

Vergis je niet en nogmaals, natuurlijk willen wij als bedrijf ook geld verdienen, en daar is toch ook niets mis mee denk ik. Maar bij ons gaat het daarnaast ook om maatschappelijke betrokkenheid bij mens, natuur, cultuur of sport. Het gaat bij ons systeem niet over centen of dubbeltjes. Nee het gaat om gemiddeld € 100,- tot € 120,- per persoon of huishouden ! En daarnaast ben je zelf waarschijnlijk ook nog goedkoper uit. Doordat wij dus goedkoop kunnen werken, dragen wij op een fantastische wijze bij, zo denk ik, aan de maatschappij, zonder dat het iemand eigenlijk iets kost ten opzichte van de bestaande situatie. Dat is de insteek en dat is het doel, we proberen iets terug te doen en daarnaast proberen we bedrijfsmatig ook uiteraard nog wat te verdienen.

Het streven is om op deze wijze het grootste sponsorcollectief van Nederland te worden!


ve Redactie VoorElkaar.nl

Goede doelen


Steun jezelf / IKKE

Steun jezelf / IKKE

Kun je zelf een financieel duwtje in je rug gebruiken? Kies dan je eigen bankrekening als goed doel.

» Meer informatie...


Nationale Talentenbank

Nationale Talentenbank

Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt helpen om zichtbaar te worden bij potentiële werkgevers en hen helpen via trainingen in dit proces.

» Meer informatie...